Przedmiot działalności i kompetencje
Dom zaspokaja potrzeby bytowe, opiekuńcze i wspomagające mieszkańców zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie standardami, w szczególności zapewnia:
- miejsce zamieszkania wraz z wyposażeniem w niezbędny sprzęt i meble, pościel oraz środki utrzymania higieny osobistej;
- wyżywienie z możliwością wyboru zestawu posiłków lub otrzymanie posiłku dodatkowego oraz posiłku dietetycznego, zgodnie ze wskazaniem lekarza;
- odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do potrzeb, pory roku, utrzymane w czystości i wymieniane w razie potrzeby;
- pielęgnację mieszkańców;
- udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych;
- pomoc w utrzymaniu higieny osobistej i utrzymaniu czystości w pomieszczeniach mieszkalnych;
- organizowanie różnych form terapii zajęciowej dla poprawy stanu zdrowia fizycznego i psychicznego mieszkańców;
- podtrzymanie dotychczasowych zainteresowań i pomoc w rozwijaniu nowych;
- udział w imprezach kulturalnych, sportowych i turystycznych;
- możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie z wyznaniem mieszkańca;
- możliwość korzystania ze świadczeń przysługujących z tytułu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz pokrywanie opłat ryczałtowych i częściowej odpłatności za leki do wysokości limitu ceny, w miarę możliwości finansowych Domu;
- pomoc w załatwianiu spraw socjalnych i osobistych mieszkańców;
- pomoc w finansowaniu mieszkańcowi Domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej 30% zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- warunki do rozwoju samorządności mieszkańców;
- stymulowanie nawiązywania, utrzymania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem lokalnym;
- bezpieczeństwo osobiste i możliwość bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych w depozycie Domu;
- kontakt z Dyrektorem Domu, w określonych dniach i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu a w sprawach pilnych, nie cierpiących zwłoki codziennie w godzinach urzędowania Dyrektora;
- możliwość kontaktu z psychologiem;
- sprawienie zmarłemu mieszkańcowi pogrzebu zgodnie z jego wyznaniem, w sposób ustalony odrębnymi przepisami.
Zakres usług, które zapewnia Dom, ustala się uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańców.
Dom może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze na rzecz społeczności lokalnej, szczególnie dla osób oczekujących na miejsce w tym Domu, gdy istnieją odpowiednie warunki organizacyjne.
Dom zapewnia przestrzeganie praw mieszkańców, dostępność do informacji o tych prawach oraz sprawne załatwianie skarg i wniosków mieszkańców, ich rodzin i opiekunów prawnych.
W Domu znajduje się książka skarg i wniosków dostępna zarówno dla mieszkańców, jak i ich rodzin i opiekunów prawnych.
Realizując wymienione zadania Dom współpracuje z:
- organami administracji rządowej i samorządowej;
- podmiotami leczniczymi;
- rodzinami i opiekunami prawnymi mieszkańców;
- placówkami o podobnym profilu – również zagranicznymi;
- kościołami i związkami wyznaniowymi;
- stowarzyszeniami, organizacjami, fundacjami;
- instytucjami i firmami, mogącymi wesprzeć Dom finansowo lub rzeczowo;
- instytucjami i organizacjami z lokalnego środowiska społecznego;
- innymi osobami fizycznymi i prawnymi.
W Domu działa Zespół Terapeutyczno-Opiekuńczy, powołany przez Dyrektora Domu, składający się w szczególności z pracowników Domu, do których należy opracowanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców oraz ich realizacja wspólnie z mieszkańcami Domu.
- Przy Domu działa Rada Mieszkańców.
- Zakres działania Rady Mieszkańców określa Regulamin Rady Mieszkańców.
W Domu funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
- Dział Administracyjno-Gospodarczy;
- Służba BHP
- Dział Księgowości;
- Dział Terapeutyczno-Opiekuńczy.
- Działem Administracyjno-Gospodarczym kieruje Kierownik Działu Administracyjno-Gospodarczego.
- Służbą BHP kieruje Inspektor BHP.
- Działem Księgowości kieruje Główny Księgowy.
- Działem Terapeutyczno-Opiekuńczym kieruje Kierownik Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego.
Do podstawowych zadań i obowiązków wspólnych dla osób kierujących działami należy w szczególności:
- nadzorowanie działalności kierowanej komórki organizacyjnej;
- podejmowanie decyzji oraz wydawanie poleceń w granicach wynikających
z zakresu działania kierowanej komórki organizacyjnej; - zapewnienie terminowości i rzetelności wykonania nałożonych na komórkę zadań;
- zapewnienie dyscypliny organizacyjnej i codziennego podziału pracy i zadań
pracowników, planowanych lub wynikających z doraźnych potrzeb; - zapewnienie współdziałania działów i pracowników oraz rozwiązywanie konfliktów;
- potwierdzanie merytorycznej zasadności zakupów w kierowanej komórce organizacyjnej.
Do zadań Działu Administracyjno-Gospodarczego należy w szczególności:
- zapewnienie mieszkańcom całodziennego wyżywienia oraz usług pralniczych;
- prowadzenie sekretariatu Domu;
- prowadzenie spraw osobowych pracowników Domu;
- prowadzenie spraw inwestycji, modernizacji i remontów,
- zabezpieczenie materiałowo-techniczne warunków pracy, w tym zakupy sprzętu,
materiałów biurowych, zlecenie konserwacji, naprawy sprzętu, zapewnienie transportu; - prowadzenie postępowań w zakresie zamówień publicznych;
- organizowanie szkoleń pracowników Domu;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych;
- utrzymanie właściwego stanu sanitarno-higienicznego pomieszczeń Domu;
- zapewnienie czystości i porządku na terenie obiektu;
- nadzór nad ochroną obiektu.
Do zadań Służby BHP należy wykonywanie zadań służby bezpieczeństwa i higieny pracy, określonych w przepisach szczególnych w zakresie zapewnienia i przestrzegania warunków i higieny pracy oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie Domu.
Do zadań Działu Księgowości należy w szczególności:
- sporządzanie projektów planów finansowych Domu oraz sprawozdań z ich wykonania;
- nadzór nad wykonaniem planu finansowego Domu;
- prowadzenie księgowości Domu;
- prowadzenie kasy Domu;
- prowadzenie depozytów, zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie depozytów Domu;
- sporządzanie list wypłat wynagrodzeń pracowników Domu;
- rozliczanie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz innych należnych podatków pracowników Domu;
- sprawdzanie dokumentów księgowych pod względem formalno-rachunkowym;
- sprawdzanie czy wydatki publiczne są dokonywane zgodnie z wyznaczonymi celami, oszczędnie, z zachowaniem zasad optymalnego doboru metod i środków służących uzyskaniu najlepszych efektów z poczynionych nakładów.
Do zadań Działu Terapeutyczno-Opiekuńczego należy w szczególności:
- wdrażanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców i nadzór nad ich realizacją;
- zapewnienie właściwej opieki medycznej i pielęgnacyjnej mieszkańcom Domu;
- organizacja zajęć kulturalno-oświatowych i terapeutycznych;
- prowadzenie dokumentacji terapeutycznej, medycznej, socjalnej i osobowej mieszkańców;
- dbanie o właściwą atmosferę wśród mieszkańców i w kontaktach z pracownikami;
- organizacja pracy Zespołu Terapeutyczno-Opiekuńczego.
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 30-10-2023 - Edycja treści
- 16-10-2023 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 152